Nofre Morey i Moreno | |
Pla de l’Església, 9, 43363 Ulldemolins, Tarragona | |
diumenge 17 d’agost de 2025 | |
19:00 | |
Gratuït |
diumenge 17 d’agost de 2025 a les 19:00
Concert a l’església de Sant Jaume d’Ulldemolins
Nofre Morey i Moreno
Programa del concert
Johann Jacob Froberger (1616–1667)
- Tocata en la, FbWV 101
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621)
- Tocata en re, SwWV 285
Johann Jacob Froberger
- Fantasia sopra Ut re mi fa sol la, FbWV 201
Anna Bofill Levi (*1944)
- Cap a la lluna
Tarquinio Merula (1595–1665)
- Toccata del secondo tono
Pablo Bruna (1611–1679)
- Tiento lleno de sexto tono sobre Ut re mi fa sol la
William Byrd (1540–1623)
- The Carmans Whistle
Johann Jacob Froberger
- Toccata da sonarsi alla Leuatione, FbWV 106
Jusepe Ximénez (ca. 1600–1672)
- Batalla de sexto tono
Comentaris al programa
Per Marcel Martínez
L’organista mallorquí Nofre Morey ens ofereix un viatge per l’Europa del segle XVII, de nord a sud, des de Venècia fins a Amsterdam i les Illes Britàniques, sense oblidar, tanmateix, la península Ibèrica.
El càrrec de primer organista en una catedral o una cort sol anar acompanyat de gran prestigi, però també de moltes obligacions. En canvi, ocupant el tercer lloc en l’ordre jeràrquic a la cort imperial austríaca, Johann Jakob Froberger, originari d’Stuttgart i format gràcies a una beca amb Girolamo Frescobaldi a Roma entre 1637 i 1641, gaudí de la possibilitat de viatjar per Europa amb l’arxiduc Leopold Wilhelm als Països Baixos espanyols, per Itàlia, Màntua, Florència, Roma, Dresden, Brussel·les, París i Londres, a més de recórrer nombroses ciutats alemanyes. Es mantingué en aquest càrrec fins al 1658 i el 1664 s’instal·là al bell castell d’Hericourt, a Montbéliard —territori actualment francès, però aleshores enclavament de la casa de Württemberg—, on prestaria servei a Sybilla de Württemberg fins a la seva mort.
Les tres obres que sentirem aquest vespre estan recollides en la col·lecció manuscrita titulada Libro secondo de toccate, datada al setembre de 1649 a Viena. En les dues tocates que escoltarem s’hi aprecia la influència de Frescobaldi i altres models italians. Si la primera toccata reprodueix el model de seccions sense mesurar intercalades amb passatges imitatius, creant un esquema en cinc parts de gran influència posterior, la toccata per a l’elevació resta fidel al model frescobaldià de recerca de la dissonància —especialment apreciable gràcies al temperament de l’orgue d’Ulldemolins—, reproduint l’efecte descrit pel musicòleg Willi Apel: «l’esperit del barroc catòlic […] amb els seus sons sublims, els seus moviments dispersos aquí i allà, que representen gairebé pictòricament gestos d’humil reverència, de fervorosa invocació».
Les seves obres contrapuntístiques —canzones, ricercars i fantasies— foren preses com a exemples de composició fins al segle XIX. La seva fantasia sobre les sis notes de l’hexacord fou molt cèlebre gràcies al fet d’aparèixer impresa com a exemple al sisè volum de la monumental Musurgia Universalis del jesuïta Athanasius Kircher. De fet, el mateix Mozart adaptà aquesta obra per a quartet de corda. També Pablo Bruna, com tants altres compositors del seu temps, conegut com el «Ciego de Daroca» a causa de la seva ceguesa infantil provocada pel xarampió, ocupà des de 1631 el càrrec d’organista i, més tard, de maestro de capilla a la col·legiata de Santa María la Mayor de Daroca, i exploraria les possibilitats compositives d’aquesta seqüència de notes musicals.
Quan l’any 1578 la ciutat d’Amsterdam adoptà el calvinisme, Jan Pierszoon Sweelinck feia un any que era organista de la Oude Kerk —l’església vella— d’aquesta ciutat. Es quedà, d’alguna manera, sense feina, ja que el ritu calvinista bandejava l’orgue dins del culte. Gràcies a la intervenció de les autoritats municipals, tanmateix, es pogueren salvar els instruments i els organistes passaren a formar part de la plantilla municipal. D’aquesta manera, Sweelinck estava obligat a tocar abans i després dels cultes —mai durant el mateix servei— i durant concerts públics. La seva fama s’estengué tant que acollí una munió d’organistes de l’Alemanya del Nord, de manera que se’l considera el pare de la música germànica per a orgue. De fet, les seves tocates, de les quals aquest vespre n’escoltarem una, van ser concebudes com a obres didàctiques i, molt probablement, pensades principalment per a clavicèmbal o clavicordi.
L’obra per a orgue d’Anna Bofill abasta més de dues dècades i mostra una atenció constant tant a l’orgue barroc com a l’orgue modern, amb incursions en la combinació amb altres instruments i l’electroacústica. La seva primera peça per a aquest instrument és La Settimana enigmistica (1996), per a orgue portàtil, estrenada per Bernat Bailbé i reestrenada el 2010. Dos anys més tard compon diverses obres per a l’orgue barroc de Santa Maria de Cadaqués: Ambulare in caelum —estrenada per Cristina García Banegas dins el cicle “Els Orgues de Catalunya”—, Ore corte (homaggio a Veronica Franco) i el cicle Sis peces per a orgue, dedicat a Anne Marie Rozés Daric, del qual avui en sentirem Cap a la lluna. La versió completa l’estrenà el 2014 Neil Cowley. El 2013 presenta Alea alba per a violí i orgue, ampliant la interacció de l’instrument amb altres timbres, fet que culmina l’any 2018 amb Semele, per a orgue i electroacústica, estrenada per Nofre Morey a la Festa Major de Flix.
D’ençà de la batalla de Marignan, l’any 1515, i la chanson que Clément Janequin escriví, on música i text reproduïen elements típics d’un conflicte armat a camp obert —tocs d’avís, trompetes, persecucions—, la Batalla esdevindria un dels topoi més recurrents dins la música per a orgue, especialment a la península Ibèrica, tot reproduint l’ambient bèl·lic. L’orgue, i especialment els instruments castellans i portuguesos que adoptaren la llengüeteria horitzontal, esdevingué l’instrument ideal per reproduir aquest món sonor de manera expressiva i descriptiva, tal com ho féu, de manera magistral i gairebé paradigmàtica, el compositor —també aragonès, com Pablo Bruna— Jusepe Ximénez.
Nofre Morey i Moreno
Nascut l’any 2000, començà la seva formació com a organista estudiant al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca amb Bartomeu Mut.
Posteriorment, realitzà els estudis d’orgue al Conservatorium van Amsterdam amb Matthias Havinga, Pieter van Dijk i Laurens de Man. A aquest conservatori va rebre classes de baix continu i improvització de Miklós Spányi, i també va estudiar com a instrument complementari clavicèmbal amb Menno van Delft. Per altra banda també va estudiar musicologia a la Universitat Internacional de València.
Ha assistit a classes de perfeccionament amb professors com Louis Robilliard, Thomas Trotter o Ben van Oosten, entre d’altres.
Com a concertista ha actuat tant a Espanya com a l’estranger, participant en diferents festivals d’orgue. També ha actuat amb diferents agrupacions com l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, l’Orquestra de Cambra de Mallorca, etc.
Actualment, és professor d’orgue al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.
Propostes culturals i turístiques

Parc Natural de la Serra de Montsant
El Montsant és tot un símbol pel Priorat i les comarques tarragonines. No es tracta de la muntanya més alta ni tampoc és la més extensa, tanmateix, la força de la seva orografia és inqüestionable. És tracta d’un massís compacte, amb la major part del seu perímetre emmurallat per cingleres i roquissars de conglomerats oligocènics.

Les ermites de la Serra de Montsant
El 17 d’agost, el dia del concert, s’escau en la festivitat de la Mare de Déu de Montsant, que es lloa a l’ermita del mateix nom. L’ermita està situada a 1027 metres d’altitud, al peu de la Roca Corbatera, essent l’ermita més alta de la serra de Montsant. Té el seu orígen en les construccions eremítiques del segle XII i és també coneguda històricament com Santa Maria de Montsant. Tradicionalment sempre hi han hagut dues festes a l’ermita: una per Sant Jordi i l’altra el 17 d’agost quan s’hi celebra l’Aplec de la Mare de Déu. S’hi pot accedir seguint l’itinerari 11 del Parc Natural.

Més cultura i turisme
Horaris, preus, més activitats, gastronomia, rutes, allotjament i molt més es pot trobar a la pàgina de turisme d’Ulldemolins.