Palau Nacional
Barcelona (Barcelonès)
L’orgue de 1929
L’orgue del Palau Nacional de Montjuïc va ser construït entre 1926 i 1929 per la casa alemanya E. F. Walcker et Cie per l’Exposició Internacional de 1929 de Barcelona. La casa Walcker, fundada el 1786, comptava amb un excel·lent prestigi a causa de la llarga llista de distincions atorgades i orgues construïts, com el del Palau de la Música Catalana que vint-i-un anys enrere constituïa l’obra 1.353, un número força inferior comparat amb el 2.222 que tenia assignat l’orgue del gran saló del Palau Nacional.1
Disposició
I. Manual 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Principal | 16′ |
Bourdon | 16′ |
Montre | 8′ |
Principal | 8′ |
Violonchello | 8′ |
Bourdon | 8′ |
Flauta armónica | 8′ |
Dulciana | 8′ |
Prestant | 4′ |
Flauta abierta | 4′ |
Flauta chimenea | 4′ |
Nazardo | 2 2/3′ |
Doublette | 2′ |
Lleno 3-4 h. | |
Corneta 3-5 h. | 8′ |
Fourniture 4-6 h. | |
Cimbalo 3 h. | |
Bombarda | 16′ |
Trombone | 8′ |
Clairon | 4′ |
II. Manual, expressiu 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Flauta chimenea | 16′ |
Principal | 8′ |
Flauta | 8′ |
Quintatón | 8′ |
Flute à bec | 8′ |
Salicional | 8′ |
Unda maris | 8′ |
Principal | 4′ |
Cor à chamois | 4′ |
Flauta octaviante | 4′ |
Nazardo a chim. | 2 2/3′ |
Piccolo arm. | 2′ |
Terza | 1 3/5′ |
Quinta | 1 1/3′ |
Septima | 1 1/7′ |
Fifre | 1′ |
Armonia progr. 4-7 h. | |
Fagot | 8′ [16′?] |
Clarinette | 8′ |
Baritono | 4′ |
III. Manual, expressiu 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Gamba mayor | 16′ |
Bordón dulce | 16′ |
Prestant | 8′ |
Viola alta | 8′ |
Cor à chamois | 8′ |
Bourdon | 8′ |
Gamba | 8′ |
Voz celeste | 8′ |
Octava | 4′ |
Viola | 4′ |
Quintatón | 4′ |
Cor de nuit | 4′ |
Nazardo à bec | 2 2/3′ |
Octavín | 2′ |
Larigot | 1 1/3′ |
Flautino | 1′ |
Corneta 3-4 h. | 4′ |
Plein jeu 3-5 h. | |
Fagot | 16′ |
Trompeta armónica | 8′ |
Oboe | 8′ |
Clairon armónico | 8′ [4′?] |
IV. Manual, expressiu 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Cor de nuit | 16′ |
Syntematophone | 8′ |
Flauta doble | 8′ |
Cor de nuit | 8′ |
Fugara | 8′ |
Viola celéste | 8′ |
Gran Nazardo | 5 1/3′ |
Prestant | 4′ |
Bourdon | 5 1/3′ |
Gran Terza | 5 1/5′ |
Quinta | 2 2/3′ |
Octava | 2′ |
Doublette 2 h. | |
Gran Corneta 4-8 h. | 8′ |
Tuba magna | 16′ |
Tuba mirabilis | 8′ |
Corno | 8′ |
Voz humana | 8′ |
Cor armónica | 4′ |
Clairon | 2′ |
Pianoforte | |
Banjo | |
Xylophone | |
Campanas tubulares |
V. Manual, expressiu. (* Ecos) 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Quintatón | 16′ |
Principal | 8′ |
Flauta alemana | 8′ |
Octava | 4′ |
Flageolet | 2′ |
Fourniture 4-5 h. | |
Corno | 8′ |
Chalumeau | 4′ |
Arpa celesta | |
Campanas cimbales | |
Bourdon de eco (*) | 8′ |
Viola de eco (*) | 8′ |
Voix angélique (*) | 8′ |
Flute à bec (*) | 4′ |
Campanelli 1-3 h. (*) | |
Trompete (*) | 16′ |
Voz humana (*) | 8′ |
Juegos a percusión | |
---|---|
4 Camp. igl. (Ped.) | |
Camp. igl. (efecto aut.) | |
Efecto de reloj (Tamt.) | |
Gong, ejec. en pp | |
Gong, golpe piano | |
Gong, golpe forte | |
Cimbal à trémolo | |
Platillos, golpe forte | |
Triangulo à trémolo | |
Castañuelas | |
Tamborino | |
Petit Tambour à trémolo | |
Grand Tambour à trémolo | |
Grand Tambour, golpe forte | |
Trueno flojo | |
Trueno fuerte |
Pedal. II-V Expressiu | |
---|---|
Gran Flautado | 32′ |
Grand Bourdon | 32′ |
Gran Flauta | 16′ |
Montre | 16′ |
Contrabajo | 16′ |
Violon (III) | 16′ |
Flute à bec (II) | 16′ |
Subajo | 16′ |
Bourdon (V) | 16′ |
Octava baja | 8′ |
Violoncello | 8′ |
Violon (IV) | 8′ |
Flauta baja (II) | 8′ |
Bourdon | 8′ |
Salicional (V) | 8′ |
Octava | 4′ |
Principal (V) | 4′ |
Flauta (II) | 4′ |
Gran Nazardo | 10 2/3′ |
Gran Terza | 6 2/5′ |
Nazardo | 5 1/3′ |
T. y S. | 3 1/5′ y 2 2/7′ |
Flute à bec | 2′ |
Flautino | 1′ |
Corneta 3 h. (IV) | |
Fourniture 6 h. | |
Gran Bombarda | 32′ |
Bombarda | 16′ |
Trombone (IV) | 16′ |
Fagot | 16′ |
Trombone | 8′ |
Trompeta dulce (III) | 8′ |
Basson (V) | 8′ |
Trompeta | 4′ |
Corneta (V) | 2′ |
Acoblaments | |
---|---|
II/I | |
III/I | |
IV/I | |
V/I | |
III/I 16′ | |
IV/I 16′ | |
V/I 16′ | |
I/I 4′ | |
II/I 4′ | |
III/I 4′ | |
IV/I 4′ | |
V/I 4′ | |
III/II | |
IV/II | |
II/II 16′ | |
II/II 4′ | |
IV/III | |
III/III 16′ | |
III/III 4′ | |
IV/IV 16′ | |
IV/IV 4′ | |
V/V 16′ | |
V/V 4′ | |
I/P | |
II/P | |
III/P | |
IV/P | |
V/P | |
IV/P 4′ | |
V/P 4′ |
Miscel·lània | |
---|---|
Trémolo II | |
Trémolo III | |
Trémolo IV | |
Trémolo V | |
Trémolo V Eco | |
Registros a manos | |
Combinación libre 1 | |
Combinación libre 2 | |
Combinación libre 3 | |
Combinación libre 4 | |
Cresc. y decrescendo | |
Tutti general | |
Tutti normal | |
Tutti Eco | |
Acoplamiento general | |
Acoplamiento normal | |
Piano-Pedal aut. II | |
Piano-Pedal aut. III | |
Piano-Pedal aut. IV | |
Piano-Pedal aut. V | |
Eco al V sólo | |
Registros a Comb. | |
Anulador de los Reg. | |
Anulador del Cresc. | |
Anulador del Cresc. en Combinación | |
Anulador del Leng. | |
Anuladores de 32′, 16′ y octavas graves | |
Anulador de los Acoplamientos | |
Expresión II | |
Expresión III | |
Expresión IV | |
Expresión V | |
Percusión |
En gris, els jocs que no hi són.
S'indica la partició de jocs amb dos tiradors amb «/».
S'indica la partició interna del joc amb un tirador amb «|».
L’orgue de 1958
L’any 1954 Organería Española, SA, presenta un pressupost que és el germen de tots els treballs de reforma, ampliació i restauració, dirigida per Paul Franck, que culminaran el 8 de juny de 1958 amb el concert de presentació de l’actual orgue a càrrec de Fernando Germani, organista del Vaticà i catedràtic d’orgue i de composició organística del conservatori de Roma.
L’orgue passà de cinc a sis manuals, se suprimien extravagàncies capritxoses, però se n’introduïen d’altres, com una trompeteria de batalla interior amb cinc jocs sencers, entre els quals un de 16’ i un altre de compost, una corneta amb disposició de plens, una dotzena de 32’ de llengüeta… L’orgue que resultà de la transformació se n’ha dit que és el més gran d’Europa. Actualment, se sap que aquest orgue és el més gran de l’Estat espanyol, tot i que el més gran en funcionament és el de la catedral del Buen Pastor a Donostia (San Sebastián), també d’Organería Española, SA.
A causa de la progressiva degradació de l’edifici el 1974, es deixa d’utilitzar de manera definitiva. Amb motiu de l’acondicionament de l’edifici del Palau Nacional per poder rebre el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el 1991 comencen les obres al saló oval i l’orgue en pateix funestes conseqüències: trasllat barroer de la consola a un magatzem annex al Palau, acumulació de runa i porqueria, desaparició de tubs, aixafament de canons metàl·lics i destrucció de panderets, obertura d’un finestral sense persiana ni porticons a la fonadura de l’orgue, aparedament del conducte acústic de l’eco… 1
Disposició
I. Manual 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Principal | 16′ |
Bordón | 16′ |
Montre | 8′ |
Diapasón | 8′ |
Flauta armónica | 8′ |
Cello | 8′ |
Dulciana | 8′ |
Bordón | 8′ |
Octava | 4′ |
Flauta | 4′ |
Flauta de chimenea | 4′ |
Docena | 2 2/3′ |
Doublette | 2′ |
Lleno IV | 2′ |
Forniture IV-V-VI | 2′ |
Címbala IV | 2/3′? |
Corneta III-IV-V | 2 2/3′ |
Bombarda | 16′ |
Trompeta | 8′ |
Clarín | 4′ |
II. Manual (* expressiu) 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Principal | 8′ |
Quintatón | 8′ |
Principal | 4′ |
Flauta cónica | 4′ |
Nazardo | 2 2/3′ |
Flauta | 2′ |
Decisetena | 1 3/5′ |
Decinovena | 1 1/3′ |
Picolo | 1′ |
Lleno IV | 1 1/3′ |
Címbala II | 1/3′ |
Trompeta | 8′ |
Cromorno | 8′ |
Flauta dulce (*) | 16′ |
Flauta (*) | 8′ |
Flauta hueca (*) | 8′ |
Salicional (*) | 8′ |
Unda maris (* c-c'''') | 8′ |
Flauta octaviante (*) | 4′ |
Clarinete (*) | 8′ |
III. Manual, expressiu 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Bordón | 16′ |
Gamba | 16′ |
Principal | 8′ |
Flauta armónica | 8′ |
Corno de gamo | 8′ |
Bordón | 8′ |
Gamba | 8′ |
Celeste (c-c'''') | 8′ |
Principal | 4′ |
Cor de nuit | 4′ |
Salicet | 4′ |
Nazardo | 2 2/3′ |
Octavín | 2′ |
Nazardo | 1 1/3′ |
Flauta | 1′ |
Lleno III-IV | 1′ |
Sesquialtera II | 2 2/3′ i 1 3/5′ |
Bombarda | 16′ |
Corno Inglés | 16′ |
Trompeta | 8′ |
Fagot y oboe | 8′ |
Clarín armónico | 4′ |
IV. Manual 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Diapasón | 16′ |
Principal | 8′ |
Flauta doble | 8′ |
Viola | 8′ |
Flauta de chimenea | 8′ |
Prestant | 4′ |
Bordón | 4′ |
Nazardo | 2 2/3′ |
Flauta | 2′ |
Decisetena | 1 3/5′ |
Decinovena | 1 1/3′ |
Vigésima primera | 1 1/7′ |
Picolo | 1′ |
Mixtura magna VII | 4′ |
Lleno V | 2′ |
Címbala III | 2 2/3′ |
Corneta V | 2′ |
Bombarda | 16′ |
Tuba | 8′ |
Clarín | 5 1/3′ |
Clarín | 4′ |
Lleno de clarines II | 2 2/3′ |
V. Manual, expressiu 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Quintatón | 16′ |
Docena | 10 2/3′ |
Principal | 8′ |
Flauta doble | 8′ |
Flauta de chimenea | 8′ |
Fúgara | 8′ |
Celeste (c-c'''') | 8′ |
Principal | 4′ |
Flauta | 4′ |
Nasarte | 2 2/3′ |
Flauta | 2′ |
Decisetena | 1 3/5′ |
Lleno IV | 1 1/3′ |
Corneta III | |
Trompeta | 8′ |
Corn inglés | 8′ |
Clarín | 4′ |
VI. Manual, expressiu 61 notes: C-c'''' | |
---|---|
Bordón | 8′ |
Viola | 8′ |
Celeste (c-c'''') | 8′ |
Flauta | 4′ |
Campanella III | 4′ |
Trompeta | 8′ |
Voz humana | 8′ |
Pedal (* expressiu) 32 notes: C-g' | |
---|---|
Flautado | 32′ |
Flauta | 32′ |
Bordón | 32′ |
Contras | 16′ |
Flauta | 16′ |
Principal | 16′ |
Subbajo | 16′ |
Flauta cónica | 16′ |
Bordón | 16′ |
Quinta | 10 2/3′ |
Bajo | 8′ |
Flauta cónica | 8′ |
Bordón | 8′ |
Bordón | 8′ |
Salicional | 8′ |
Nazardo | 5 1/3′ |
Prestant | 4′ |
Flauta cónica | 4′ |
Principal | 4′ |
Tercia | 3 1/5′ |
Flauta | 2′ |
Chiflete | 1′ |
Lleno VI | 4′ |
Resultante II | 2′ |
Bombarda | 32 |
Fagot | 16′ |
Bombarda | 16′ |
Basson | 8′ |
Trombón | 5 1/3′ |
Clarín | 4′ |
Chirimía | 2′ |
Cello (*) | 16′ |
Cello (*) | 8′ |
Corneta III (*) | 2 2/3′ |
Trombón (*) | 16′ |
Trompeta (*) | 8′ |
Acoblaments | |
---|---|
VI/III | |
VI/II | |
VI/I | |
V/IV | |
V/III | |
V/III 16′ | |
V/III 4′ | |
V/II | |
V/II 16′ | |
V/II 4′ | |
V/I | |
V/I 16′ | |
V/I 4′ | |
IV/III | |
IV/II | |
IV/I | |
IV/I 16′ | |
IV/I 4′ | |
III/II | |
III/II 16′ | |
III/II 4′ | |
III/I | |
III/I 16′ | |
III/I 4′ | |
II/I | |
II/I 16′ | |
II/I 4′ | |
VI/P | |
V/P | |
IV/P | |
IV/P 4′ | |
III/P | |
III/P 4′ | |
II/P | |
II/P 4′ | |
I/P | |
I/P 4′ | |
VI/VI 16′ | |
VI/VI 4′ | |
V/V 16′ | |
V/V 4′ | |
IV/IV 16′ | |
IV/IV 4′ | |
III/III 16′ | |
III/III 4′ | |
II/II 16′ | |
II/II 4′ | |
I/I 4′ |
Miscel·lània | |
---|---|
7 combinacions fixes al I | |
13 combinacions fixes al II | |
13 combinacions fixes al III | |
7 combinacions fixes al IV | |
5 combinacions fixes al V | |
3 combinacions fixes al VI | |
Ondulantes | |
Tutti | |
Exclusión I 8′ | |
Exclusión II 8′ | |
Exclusión III 8′ | |
Exclusión IV 8′ | |
Exclusión V 8′ | |
Exclusión VI 8′ | |
Anulador 16′, 8′, 4′ | |
Exclusión 16′ | |
Exclusión Lengüetería General | |
Exclusión Lengüetería I | |
Exclusión Lengüetería II, III | |
Exclusión Lengüetería IV, V | |
Exclusión Bombardas 16′ | |
Exclusión Bombarda 32′ | |
Combinación libre 1 | |
Combinación libre 2 | |
Combinación libre 3 | |
Combinación libre 4 | |
Anulador combinaciones libres | |
Piano-pedal automatico | |
Expressió II | |
Expressió III i pedal | |
Expressió V | |
Expressió VI | |
Expressió VI al II | |
Expressió V al II | |
Expressió III al II | |
Temblante II | |
Temblante III | |
Temblante IV | |
Temblante V | |
Temblante VI | |
Crescendo |
En gris, els jocs que no hi són.
S'indica la partició de jocs amb dos tiradors amb «/».
S'indica la partició interna del joc amb un tirador amb «|».
Galeria fotogràfica
Última actualització de la pàgina (descripció i fotografies): 18 de gener de 2025.
Última actualització l'orgue (disposició i altres dades tècniques): 24 d’octubre de 2024.
Resum històric
- 1929 (construcció). Walcker-Orgelbau
- 1958 (reorganització, ampliació). Organería Española, SA
Emplaçament
Sala Oval
Estat de l'instrument
Intocable (2023)
Composició
126, VI/P
Transmissió de notes
Elèctrica
Transmissió de registres
Elèctrica
Enllaços d’interès
| Palau Nacional, 08038 Barcelona |
| Coordenades: 41.3688, 2.1534 |