Salvador Pérez Descals i Hèctor París Casadellà | |
Carrer Sant Vicent, 25691 Àger, Lleida | |
diumenge 04 d’agost de 2024 | |
22:00 | |
Gratuït |
diumenge 04 d’agost de 2024 a les 22:00h
Concert a l'església de Sant Vicenç d'Àger
Salvador Pérez Descals i Hèctor París Casadellà
Programa del concert
John Stanley (1712–1786)
- Voluntary en fa major, op. 7, núm. 6
- Andante
- Vivace
Georg Friedrich Händel (1684–1759)
- Concert per a orgue en fa major, HWV 293
- Larghetto
- Allegro
- Alla Siciliana
- Presto
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
- Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
Georg Friedrich Händel
- Suite en re major, HWV 341
- Ouverture
- Allegro
- Aria
- Bourré
- March
Jeremiah Clarke (1674–1707)
- Trumpet Tune
Jonathan Battishill (1738–1801)
- Air en re major
Johann Kaspar F. Fischer (1656–1746)
- Passacaglia en re menor
Andrew Lloyd Webber (1948)
- The phantom of the opera
Comentaris al programa
Per Marcel Martínez
El concert d’aquest vespre, en la seva combinació d’orgue i trompeta, ofereix un viatge a Anglaterra —pràcticament no ens bellugarem de Londres, la seva capital— amb alguna escapada a Alemanya. El viatge planteja un recorregut des de l’època dels grans oratoris de Georg Friedrich Händel fins als musicals del West End.
El terme anglès voluntary fa referència a composicions, generalment per a orgue, escrites en estil d’improvisació, i que formen part del repertori de la música litúrgica de l’Església anglicana. Són interpretades o bé durant l’ofertori, o bé abans i després del servei religiós. Tot i que no tenen unes característiques unitàries, durant els segles XVII i XVIII, els voluntaries podia tenir la forma d’un preludi, d’una tocata, d’una suite o fins i tot d’una sonata. La majoria dels voluntaries del segle XVII, tanmateix, presentaven una primera secció introductòria lenta i una segona secció més viva o concertant. Aquest és l’esquema que seguirà John Stanley, compositor anglès del s. XVIII, les composicions del qual estigueren molt en voga a Londres i el mateix Georg Friedrich Händel —que, tot i haver nascut a Saxònia, residí en aquesta ciutat des dels 28 anys— les sentí a la Tempel Church, on Stanley era l’organista.
Händel, qui va conquerir el públic londinenc amb els seus oratoris, oferia al públic durant els entreactes les seves capacitats com a organista. El concert que sentirem aquest vespre s’estrenà el 26 de març de 1735. El Larguetto inicial té un caràcter introductori és seguit per l’Allegro, un moviment viu, on l’intèrpret llueix les seves capacitats tècniques i d’ornamentació. A la Siciliana, en la tonalitat de re menor, i que presenta un moviment de dansa lenta li respon el Presto final, que és, de fet, una altra dansa, en aquest cas una giga alegre i virtuosa. Si fem de Johann Mattheson, teòric del segle XVIII, una suite és conjunt de «peces instrumentals que comprenen, en primer lloc, una obertura, una simfonia o una entrada, i posteriorment, a discreció del compositor, tota una sèrie de peces de tota mena, com són: allemandes, courantes, etc.» La Suite de Händel que sentim aquest vespre, escrita originalment per a conjunt de corda i trompeta solista en la brillant tonalitat de re major, segueix fil per randa aquesta descripció.
El preludi de coral sobre el coral “Desperteu-vos, la veu ens crida” és una transcripció per a orgue que el mateix Johann Sebastian Bach féu per a orgue d’un moviment de la cantata homònima «Wachet auf, ruft uns die Stimme» BWV 140, escrit originalment per a corda i tenor solista. El compositor posa música a la segona estrofa d’aquest coral, dedicat a la vinguda de Crist, l’espòs, el text de la qual diu: «Sió sent cantar als sentinelles; el seu cor salta d’alegria, es desperta i s’aixeca de pressa. El seu espòs ve esplèndid del cel, fort amb la gràcia, poderós amb la veritat; la seva llum brilla, la seva estrella s’eleva. […].»
Si el text del coral que hem sentit és una metàfora nupcial, la següent obra fou molt coneguda gràcies al fet que fou interpretada en casaments aristocràtics a finals dels segle passat. El Trumpet Voluntary, escrit pel qui fou organista de la londinenca catedral de Saint Paul, Jeremiah Clarke —on tingué lloc, per cert, el famós casament, televisat a tot el món— és coneguda sota el títol de Marxa del Príncep de Dinamarca. El príncep en qüestió seria el príncep Jordi de Dinamarca, espòs de la reina Anna de Gran Bretanya.
Jonathan Battishill fou, sens dubte, un bon coneixedor de la música de Georg Friedrich Händel, de qui publicà transcripcions per a tecla d’oratoris. La seva ària en re major, n’és un exemple. A més d’exercir d’organista a diferents esglésies londinenques, Battishill fou clavecinista al teatre Covent Garden.
El mont Parnàs era l’indret on vivien Apol·lo i les nou Muses, segons la tradició mitològica. Per aquest motiu al segle XVIII el nom d’aquesta muntanya grega quedà lligat amb aquestes figures femenines. Johann Caspar Ferdinand Fischer dedicà l’any 1700 les seves nou suites per a tecla a cada una de les personificacions de les Arts i el Coneixement. La suite dedicada a Urània, la musa de l’astrologia i l’astronomia, es tanca amb una magnífica passacaglia, que sentirem aquest vespre. Es tracta d’una dansa basada en un baix obstinat que, en repetir-se constantment recorda a la forma circular, esfèrica, molt apropiada per evocar als astres i els seus moviments tot dansant al cel.
La música d’Andrew Lloyd Weber no necessita massa presentació, degut, sobretot a la seva enorme popularitat a través de llur presència gairebé ininterrompuda al llarg de dècades als escenaris de tot el món. Un dels seus musicals més famosos, El fantasma de l’òpera, estrenat a finals dels anys vuitanta, ha superat tots els rècords de representació i ha esdevingut tot un símbol del gènere.
Salvador Pérez Descals i Hèctor París Casadellà
Salvador Pérez i Descals
Neix a l’Alcúdia (València) el 1979. Comença els estudis musicals a la banda de música del seu poble; posteriorment anirà als conservatoris «Mestre Vert» de Carcaixent i Conservatori Superior «Joaquin Rodrigo» de València, acabant amb les més altes qualificacions i obtenint els Premis Extraordinaris de final de grau mitjà i de final de carrera. També està en possessió del «Premi Euterpe» (atorgat per la FSMCV) i ha guanyat el concurs internacional de joves intèrprets «Ciutat de Xàtiva».
Ha ampliat estudis amb Boo Nilson, Hakan Hardenberger, Pierre Thibaud i Jean-Jacques Gaudon entre d’altres. Ha col·laborat amb orquestres simfòniques, bandes de música i cobles de tota Catalunya.
Hèctor París i Casadellà
Nascut a Barcelona el 1975, va iniciar els seus estudis musicals als vuit anys i als tretze ja acompanyava a l’orgue a la Parròquia de Santa Tecla de Barcelona. Va estudiar amb Maria Nacy al Conservatori Superior de Música Municipal de Barcelona i va obtenir el títol superior d’orgue a l’ESMUC. Des del 1987 és l’organista titular de la Parròquia de Santa Tecla i des del 1992 de l’església del Sagrat Cor (Jesuïtes de Casp).
Forma part de l’equip d’organistes de la catedral de Barcelona i actua regularment al Palau de la Música Catalana a les visites turístiques. Va presidir l’Associació Catalana de l’Orgue i combina la seva tasca d’intèrpret amb la docència musical.