Palau de la Música Catalana
Barcelona (El Barcelonès)
En la mateixa festa de benedicció i estrena de la sala d’audicions del Palau de la Música Catalana, ocorreguda la tarda del dia 9 de febrer de 1908, es va inaugurar el seu orgue. La construcció s’encarregà a la casa alemanya d’E. F. Walcker et Cie., establerta a Ludwigsburg, i la façana la dissenyà el mateix arquitecte director del Palau, Lluís Domènech i Montaner.
L’any 1915 la firma Walcker torna a intervenir amb la renovació del sistema de tracció, que passà de l’original pneumàtic a l’elèctric.1 Més endavant, el 1973 s’estrena la transformació de l’instrument duta a terme per Organería Española, SA, que modificà alguns registres, en féu una consola elèctrica mòbil i abandona el quart teclat d’eco. El 1982, amb la remodelació del Palau, es perd definitivament l’emplaçament original dels tubs d’aquest teclat, situat a la cúpula del coverol dels executants, en ple habitatge del director de l’orfeó i la seva família.
El 1997, es demonta parcialment l’instrument i queda en desús fins que el 2002 s’inicien els treballs restauració de l’instrument original de Walcker a càrrec de Gerhard Grenzing, amb col·laboració de Christian Scheffler i el seu equip especialitzat en orgues romàntics alemanys.2 Es recuperà també el quart teclat, situat actualment darrere la paret de l’orgue, amb un conducte acústic. La consola, tot i ser nova, és una còpia de la consola original.
Disposició
Orgue major
61 notes: C-c''''
|
|
---|---|
Flautat major | 16' |
Bordó major | 16' |
Flautat de cara | 8' |
Flauta xemeneia | 8' |
Bordó | 8' |
Viola de gamba | 8' |
Salicional | 8' |
Octava | 4' |
Flauta xemeneia | 4' |
Dotzena | 2 2/3' |
Quinzena | 2' |
Vintena | 1 1/7' |
Corneta III-V | 8' |
Plens III | 2' |
Fagot | 16' |
Trompeta | 8' |
Clarins | 4' |
II. Positiu
61 notes: C-c''''
|
|
---|---|
Quintató | 16' |
Principal | 8' |
Flauta harmònica | 8' |
Corn de camussa | 8' |
Bordó de fusta | 8' |
Dolciana | 8' |
Flauta dolça | 4' |
Octava | 4' |
Flabiolets | 2' |
Plens III | 1 2/3' |
Oboè | 8' |
III. Recitatiu expressiu
61 notes: C-c''''
|
|
---|---|
Bordó major | 16' |
Violó principal | 8' |
Viola de gamba | 8' |
Flauta de concert | 8' |
Bordó | 8' |
Quintató | 8' |
Aeolina | 8' |
Veu celeste (c-c'''') | 8' |
Principal | 4' |
Flauta octaviant | 4' |
Flautí | 2' |
Sesquiàltera II | 2 2/3' i 1 3/5' |
Clarinet | 8' |
IV. Eco expressiu
61 notes: C-c''''
|
|
---|---|
Corn de nit | 8' |
Bordó | 8' |
Flauta | 8' |
Viola | 8' |
Veu angèlica | 8' |
Flauta cònica | 4' |
Piccolo | 2' |
Veu humana | 8' |
Trompeta harmònica | 8' |
Pedal
30 notes: C-f'
|
|
---|---|
Bordó Greu | 32' |
Contrabaix | 16' |
Subbaix | 16' |
Baix de violó | 16' |
Bordó Dolç | 16' |
Baix | 8' |
Violoncel | 8' |
Flauta | 8' |
Bordó | 8' |
Octava | 4' |
Bombarda | 16' |
Trompeta | 8' |
Acoblaments
|
|
---|---|
IV/III | |
III/II | |
IV/I | |
III/I | |
II/I | |
III/III 16' | |
III/III 4' | |
II/II 16' | |
II/II 4' | |
I/I 16' | |
I/I 4' | |
P/P 4' | |
IV/P | |
III/P | |
II/P | |
I/P | |
Commutador d'acoblaments lligats |
Miscel·lània
|
|
---|---|
Trèmol II | |
Trèmol III i IV | |
Expressió IV | |
Expressió III | |
Expressió II | |
Commutador d'expressió general | |
Walze (rodet) | |
Tutti | |
Tall de pedal | |
Combinador electrònic | |
Acoblaments lliures | |
Sostenuto IV | |
Sostenuto III | |
Sostenuto II | |
Sostenuto I | |
Sostenuto+ IV | |
Sostenuto+ III | |
Sostenuto+ II | |
Sostenuto+ I |
En vermell, els jocs de llengüeta.
En gris, els jocs que encara no hi són.
S'indica la partició de jocs amb dos tiradors amb «/».
S'indica la partició interna del joc amb un tirador amb «|».
Galeria fotogràfica
Resum històric
- 1908 (construcció). Walcker-Orgelbau
- 1915 (canvi de transmissió). Walcker-Orgelbau
- 1973 (transformació). Organería Española, SA
- 2003 (restauració). Gerhard Grenzing
Emplaçament
Al fons de l'escenari de la sala
Estat de l'instrument
En bon funcionament (2023)
Composició
62, IV/P
Transmissió de notes
Elèctrica
Transmissió de registres
Elèctrica
|
Carrer Palau de la Música, 4-6, 08003 Barcelona |
|
Coordenades: 41.3876, 2.1753 |